Big Brother is watching U!

utorak, studenoga 13, 2007

Kralj je mrtav, živeo kralj!

Citroën XM, 1989-2007

Da, drage moje i dragi moji, kucnuo je i taj čas, za poslednje zbogom... Puče zupčasti kaiš, pred sam kraj Njegovog života. Bilo je kao po onoj narodnoj "(ne) lipši magare do zelene trave". Ja odma' po povratku kući (iz Srbije) ugovorim termin u Servisu, ali gužva je, kažu, može tek 31. oktobar (Nemci su posvećeni Nj. V. Automobilu i redovno menjaju letnju i zimsku obuću (tj. gume), u skladu sa vladajućim propisima.)

Elem, tri dana pred Termin. Nedjelja, neđe oko podne, jezdimo mi niz Carski ravan drum i... Stadosmo. "Šta mu je?" pita Chiharu. "Ma, nije mu ništa. Kao i obično, nešto sa strujom", velim ja. "Drka-drka-đon, drka-dr-đon", što bi rek'o Rambo Amadeus, džarah ja konektore, a zle me slutnje obuzeše pri krajnje čudnim zvucima koji iz mašine dopiraše pri verglanju. Izgleda da mu sad STVARNO nije ništa. "Teško je bilo i skoro nemoguće izraziti šta se u našim dušama događalo" (parafraziram). Pozvasmo ADAC*, moju najbolju investiciju u životu ikada (što se novca tiče). Dođoše, videše, poraziše me potvrdom mojih najcrnjih slutnji.

Odšlepaše nas do Sitroenovog servisa, pa nekako kući, Mercedesovim taxijem... Za 15 €/8 km bi mogli malo udobnije taxije da prave!

Sreda. Termin. Razgovor sa Servisom. Konačno shvatih da se Njemu ne isplati da izlazi iz Servisa... Kažu, zamena zupčastog 200 €. Onda probaju, ako radi, sve je OK. Ali! 90% šansi da je još neki ventil pokrivljen, upućenima će odma' biti jasno da to znači demontažu glave motora, zamenu ventila, vodjica, itd, itd, itd... Dovoljno itd-ova da se skupi za 15 stotina evrova. (Ovde je majstorski radni sat skup, kao što ste i mislili.) "Bol je stegao naša srca, kao sibirski led daleke plave cvetove." (citat) Momentalno smo prestali da se otimamo utisku da se situacija "samo šali sa nama". I tako... "Okačih" auto na ebay, stavih najnižu cenu 49 € i prekrstih se tri puta...

Iskreno, najviše me je uplašila mogućnost naplate (odnošenja smeća). (Nemci baš imaju uvrnuto shvatanje značenja reči "nekretnina", auto tu ne spada?!) Servis je, sa svoje strane, bio krajnje korektan. Ponudili su mi da auto ostane kod njih 2 nedelje na parkingu bez ikakve nadoknade, s tim da će i oni da ga ponude eventualnim kupcima.

Aukcija se završila u petak na 103 €. "Daj šta daš", super je! Danas sam odjavio auto, trebalo mi je čitavih 18.31 minuta i 5.60 €. Odneo sam papire u Servis, da ih zamolim da izvrše primo-predaju kada "tip" dodje po auto. Srećom, postoji nešto što se zove "Serviskasse", u koju ću sa zadovoljstvom da priložim neki dinar u znak zahvalnosti za svu pruženu pomoć. Neka popiju neko pivce, makar i bez mene.

Matematika:
  1. Kupio sam auto za 600 konvertibilnih novčanih jedinica.
  2. Registracija je bila oko 80 istih.
  3. Platio sam za osiguranje za 11 meseci cca. 1900 (samo obavezno!)
  4. Porez je 302 na godišnjem nivou.
  5. Uložio sam oko 150 € u delove (filter za vazduh, filter za ulje, ulje za motor), 100 za ulje koje je motor "usput" potrošio.
  6. Popravke koje su se desile u medjuvremenu, a koje nisam moga' sam da sprovedem, koštale su sve zajedno oko 300 €. Moj rad, znanje itd. ne mogu sebi da naplatim, za ono što sam sredio od sitnica.
  7. Za sudar sam dobio odštetu od 200 €, od čega sam kupio vrata (na internetu) za 77. Krilo nisam stigao da kupim, iz očiglednih razloga. Razliku bih rado vratio starcima..
  8. Prešao sam oko 30000 km, potrošio 300 x 9 litara u proseku x 1.3 €, cca 3500 za gorivo. Koliko je potrebno da se "ubije" ta kilometraža i koliko košta održavanje bilo kog auta u medjuvremenu?
  9. Prodao sam zemne ostatke za 100.
Sumarno može i ovako, za nepunih 11 meseci:
  1. Posedovanje me je koštalo 2880.
  2. Vožnja me je koštala oko 3600.
  3. Redovno održavanje 150.
  4. Popravke oko 300.
  5. Ukupan broj otkaza: 5 (uvek na zgodnom mestu).
Bilans: slatko smo se izvozili, preselili smo se njime, uključujući i celu spavaću sobu, tri puta sam došao do Naisussa i vratio se nazad. Da ne pominjem udobnost i zadovoljstvo u vožnji. MI completed**.

Zaključak: auto je uvek trošak, ali često neophodan. Ja smatram da je XM, bez obzira na zao glas koji ga "bije", više nego korektno odradio svoj deo pogodbe. I kada je otkazivao, činio je to u najpovoljnije mogućoj situaciji. Kao što već nekom prilikom rekoh, to je zato što sam ga ja voleo, pa je i on umeo na odgovarajući način da uzvrati.

Može da kaže ko šta hoće, Citroën ili volite ili ne razumete. Sklon sam da mislim da je to stvar filozofije. Ko razume, shvatiće, a ko ne, i tako nije bitno... Neke stvari prosto nemaju cenu. Čitajući o Sitroenima na raznoraznim forumima, došao sam do zaključka da je to mnogo univerzalniji princip nego što mi to zamišljamo... I ima mnogo ljudi koji ga se črsto drže, barem kada su Sitroeni u pitanju.

Epilogue: "svega ovoga ne bi bilo da je Pera otišao pravo u policiju" (da sam odmah zamenio zupčasti kaiš). Tako se to dešava kada su auto pre mene posedovali Bosanci, pa Rumun. Sad se pitam, da li je kaiš ikada i menjan, kao što je trebalo?! Ja ću svakako ponovo da kupim XM-a, samo ću ovoga puta malo više da tražim dok ne nadjem tačno ono što hoću. U medjuvremenu, naći ćemo nešto što će da se kotrlja narednih par meseci...

Le Roi est mort. Vive le Roi! Slava mu.


* Nemačka kopija našeg AMSS.

** Za starije čitaoce: akronim od Mission Impossible, tj. "Nemoguća misija".

Sa zadovoljstvom sam koristio delove teksta iz drame "Maratonci trče počasni krug"...

2 komentara:

Anonimno kaže...

Slava mu !!!

Iskreno mrzim francuze .....

brat na po pivo :)

Danko Mijajlović kaže...

Bitna je zajednicka ljubav prema pivu! :)